Saturday 9 June 2012

Cinta Itu Indah! 8

Ramai staf sedang bersenang-lenang sambil memanaskan badan. Hari ini merupakan hari sukan antara staf anjuran Syarikat Berjaya Holdings. Hairan juga aku apabila syarikat banyak menganjurkan aktiviti setiap bulan. Beberapa minggu lepas dengan majlis makan malam, hujung bulan ini dengan sukan antara staf, bulan depan entah apa lagi aktiviti yang mereka akan anjurkan. Aku mencari-cari kelibat Khadija yang masih lagi tidak kelihatan. Ke mana pulak perginya Si Khadija ni? Dah berjanggut aku tunggu dan dah nak naik kematu rasanya punggungku.

Aku dengan Khadija mewakili bahagian pentadbiran dalam acara badminton. Pada mulanya Khadija ada mengajak aku menyertai sukan bola jaring tapi akulah pulak yang tak berminat. Tak pernah main sukan tu, kalau nak diikutkan hati, aku nak main lawan congkak atau batu seremban saja. Kalaulah pihak penganjur mengadakan sukan tradisionalkan best.

“Hai, boleh I duduk kat sini?” Aku mendongak apabila mendengar pertanyaan yang diajukan padaku. Alamak, gerangan siapakah ini? Lelaki di hadapanku ini lengkap berpakaian sukan dengan tracksuit dan t-shirt tersenyum merenungku. Salah orang ke dia ni?

“Hello!” Lelaki itu melambaikan tangan di hadapan wajahku apabila aku hanya kaku dengan sapaannya tadi. Aku tersentak lantas melarikan pandangan. Patut ke aku izinkan dia duduk? Alah Qila, apa salahnya kalau kau bagi dia duduk, bila lagi kau nak tambah kenalan? Takkanlah kau nak berkepit dengan Khadija saja sedangkan kau kerja dekat syarikat besar macam tu? Lagipun manalah tahu ‘dia’ ni mungkin jodoh kau! Ahaks! Kata orang, kita kenalah berusaha untuk berkawan, jangan harapkan saja jodoh kita turun dari langit. Boleh percaya ke semua itu?

“Its okay kalau you tak sudi,” Mulutnya masih ramah berkata-kata.

“Ehem ehem,”Aku berdehem pantas menahan apabila lelaki itu mula berpaling pergi. Lelaki itu lantas berpaling menghadapku. Aku menepuk-nepuk kerusi di sebelahku lalu dia terus melabuhkan duduk.

“Seorang saja ke?” Tegurnya. Aku hanya mengangguk. Tak tahu nak cakap apa. Aku memang susah nak bercakap dengan orang yang aku tak kenal dan lebih-lebih lagi berlainan jantina.

“You lawan badminton ke lepas ni?” Soalnya lagi. Aku berpaling merenungnya. Macam mana dia tahu aku lawan badminton lepas ni? Dia skodeng aku ke? Atau dia ni dah lama perhatikan aku? Lelaki itu tergelak lantas memuncung pada raket badminton di sebelahku. Oh, dia tahu sebab aku ada raket rupanya. So, Qila moral of the story jangan cepat berburuk sangka pada orang.

Aku tersenyum lantas mengangguk. Dah macam orang bisu pulak.

“You ni bisu ke?” Aku tergelak dengan soalannya. Mungkin dia bosan barangkali bercakap seorang diri dari tadi. Aku mengangguk lagi. Saja nak uji bakat lakonan. Kerja sambilan aku sekarangkan berlakon jadi makwe Tuan Ray. Apa salahnya aku cuba asah lagi bakat aku? Hehe

“I’m sorry, I tak bermaksud nak menghina you ke apa, tadi tu I cuma nak bergurau tapi tak sangka pulak yang you betul-betul..,” Lelaki itu kehilangan kata-kata. Aku hanya sekadar mengangguk dan menunjukkan isyarat okey menandakan aku tidak berkecil hati dengannya.

“Nama saya Ikmal,” Dia senyum sambil menghulurkan tangan untuk bersalam. Aku pantas membalut tanganku dengan tuala kecil dan menyambut salamnya. Ikmal tergelak dengan aksiku.

“You ni kelakarlah. Tapi memang tak patut pun I salam dengan you sebab kitakan bukan muhrim,” Ikmal menggaru-garu kepalanya yang aku yakin tidak gatal langsung. Itu hanyalah reaksi normal seseorang apabila nak cover line. Malulah tu. Dah tahu semua tu tapi masih nak buat jugak. Aku mengeluarkan telefon bimbitku dari dalam poket tracksuit dan mula menaip.

‘Saya Aqilah’

Aku halakan skrin telefon pada wajahnya.

“Erm, Aqilah, nice name,” Pujinya.

“You kerja department mana?”

‘Admin. Secretary Encik Irfan. Awak kenal dia?’. Nasiblah kau Qila. Tiba-tiba cari penyakit bisu. Bukan ke sekarang dah susah nak kena taip semua jawapan. Daripada tak ada kerja kau pergi cari kerja.

“Owh, kenal. Kiranya you ni orang penting syarikat jugaklah?” Komennya membuatkan aku mengangkat kening. Tak faham betul aku. Sejak bila aku naik pangkat? Ikmal yang faham dengan keadaanku cuba memberi penjelasan

“Setiausaha merupakan orang penting syarikat sebab dia merupakan tangan kanan bos dia. Cuba bayangkan kalau tak ada setiausaha? Bos boleh lumpuh dan tak boleh nak buat kerja tahu?” Jawapan Ikmal membuatkan aku terfikir. Ada betulnya jugak kata-kata Ikmal. Encik Irfan tu kalau aku cuti sakit ke apa, dia sanggup telefon aku. Tapi bukanlah untuk bertanya sihat ke tak tetapi sibuk bertanya tentang hal kerja. Ada juga dia bersungut apabila aku bercuti lebih daripada satu hari. Susah katanya kalau aku tiada disisinya. Geli-geleman aku dengan ayatnya. Uwekk!

Aku masih lagi berlagak bisu dengan mengangguk kepada setiap soalannya. Dari jauh kulihat Khadija sedang berjalan mendapatkan kami. Aku mula kalut. Habis aku kalau Si Khadija pecah rahsia. Aku lantas bangun mencapai raket dan meminta izin untuk beredar dengan menggunakan bahasa isyarat. Ikmal juga turut berdiri menghadapku.

“Nice to meet you. Kalau tak keberatan, I harap sangat-sangat kalau kita boleh keluar minum-minum sambil berborak santai macam ni lain kali?” Erm, okey ini merupakan ayat untuk memanjangkan sesuatu perhubungan. Hubungan apakah itu? Oh Qila, kenapa ke depan sangat imaginasi kau? Sekali lagi aku ulang perlakuan burung belatuk lantas berpaling sambil melambai padanya. Ikmal turut membalas lambaianku sambil tersenyum.

Kenapa aku lihat dia seperti ikhlas mahu berkawan denganku? Dia tidak kisah langsung apabila aku mengaku aku bisu. Dia juga mengharapkan adanya pertemuan lain antara kami? Mesti abah dan mak akan suka dengan Ikmal. Nampaknya aku kena memulakan misi memikat jejaka bernama Ikmal sebelum dia terlepas ke tangan orang lain. Wait for me Ikmal, ucapku di dalam hati.

Cepat-cepat aku berjalan mendapatkan Khadija.

“Mesra nampak? Mamat mana tu?” Khadija mengeluarkan soalan maut sebaik sahaja aku selamat terpacak berdiri di hadapannya.

“Ikmal,” Balasku

“Siapa Ikmal?” Soalnya lagi. Wajahnya? Mak aii, bukan main serius. Dah berlagak macam abah aku pulak.

“Entahlah. Siapa tahu dia jodoh yang Allah swt tetapkan untuk aku?” Aku simpul senyuman gatal. Khadija mencebik menyampah seraya mencubit lenganku. Aku mengaduh kesakitan. Berbisa jugak cubitan minah ni. Merah kot lengan aku.

“Dah kenapa pulak dengan kau ni nak marah tak tentu pasal? Sakit tau!” Aku menggosok lenganku sambil menghantar jelingan maut tanda tidak berpuas hati dengannya.

“Memanglah aku marah, Tuan Ray kau nak campak ke mana?” Ish budak ni, nak aje aku ketuk dengan raket badminton.

“Nak campak buat apa?”

“Jangan nak buat-buat tak faham pulak,” Bidas Khadija lagi. Aku mengeluh perlahan.

“Ija, aku nak kau betulkan mindset kau tu sekejap. Aku dengan bos kau @ Tuan Ray tu tak ada apa-apa hubungan sampai membolehkan aku campak dia ke mana-mana. Kau faham?” Aku pegang pipinya sambil merenungnya dari jarak dekat. Khadija pantas menolak kedua-dua tanganku yang melekap di pipinya.

“Hish, kau ni buat malu aje orang tengok kita,” Hek eleh Khadija nak bermalu-malu pulaklah dengan orang. Bukannya tak biasa dengan aku macam tu.

“Orang macam kau tahu malu ke?” Usikku sambil melaga-lagakan bahu kami. Khadija menampar kuat bahuku.

“Susah cakap dengan orang macam kau ni tau? Aku tak kira. Kau jangan nak lebih-lebih dengan Ikmal tu. Ingat Tuan Ray!” Amarannya membuatkan aku rasa takut. Nampak sangat ke aku dengan Tuan Ray macam ada apa-apa sampai Khadija sibuk nak bagi amaran segala? Aku rapat dengan Tuan Ray pun sebab aku tolong dia berlakon jadi makwe dia. Patut ke aku jelaskan semuanya pada Khadija supaya tidak timbul salah faham kat sini?

“Ija, kenapa kau selalu cakap yang kami berdua ada hubungan? Nampak sangat ke?” Aku memandangnya curiga. Khadija sibuk berpaling kiri kanan seakan-akan memastikan keadaan disekeliling kami selamat. Perlahan-lahan wajahnya didekatkan pada telingaku.

“Nampak sangat-sangat,” Tekannya. Aku berkerut.

“Apa yang kau nampak?” Aku juga turut berbisik

“Aku nampak yang kau orang berdua saling simpan perasaan antara satu sama lain,” Aku ketuk dahi Khadija. Khadija mengaduh kuat.

“Sakitlah,” Adunya sambil menggosok dahinya. Eleh, aku ketuk perlahan saja, lagaknya sakit macam aku ketuk guna batang besi. 

“Padan muka! Merepek lagi yang bukan-bukan,” Marahku

“Mana ada merepek, betullah. Kau orang berdua sikit punya sesuai apa? Dua-dua single, seorang lelaki, seorang perempuan. Kenalah tu,” Tambahnya lagi. Aku hanya mampu menggeleng kepala. Kepala Khadija kalau dah rosak mindset, memang susah nak dibaiki. Lambat-laun aku kena jelaskan jugak pada dia tentang kedudukan sebenar hubungan antara aku dengan Tuan Ray.

Baru sahaja aku mahu membalas kata-kata Khadija, tiba-tiba kami dikejutkan dengan pengumuman pendaftaran nama wakil-wakil pemain badminton. Khadija terus menarik lenganku ke meja urus setia untuk mengesahkan nama dan kehadiran. Aku membulatkan mata melihat pada kertas pendaftaran. Rasa terkejut yang teramat sangat bercampur rasa nak rebah pun ada. Mana taknya, Khadija daftarkan namaku untuk permainan regu campuran dan yang lebih mengerikan pasangan aku adalah Tuan Ray. Memang nak kena Si Khadija ni. Aku pantas menariknya jauh dari meja urus setia.

“Kenapa kau buat macam ni dekat aku? Kau tak kesiankan aku ke? Kau tahu aku tak berapa selesa dengan Tuan Ray? Kenapa kau mesti daftar nama kami sebagai pasangan beregu tu?” Kecik aje aku nampak Si Khadija ni, nak jugak aku hayun dia dengan raket badminton. Eeii..geram yang teramat sangat dengan kerenahnya yang banyak akal.

“Rileks Qila, kau buat biasa-biasa aje. Nak buat macam mana bila offer untuk perseorangan dan regu wanita dah habis, aku isi nama kau bawah regu campuranlah,” Kenapa aku rasa macam penjelasannya hanyalah alasannya untuk melepaskan diri semata-mata?

“Habis tu kenapa kau boleh pulak daftar yang perseorangan? Jom kita tukar nama!” Tegasku sambil mencapai tangannya. Khadija cuba mengelak dan tidak mahu berganjak dari situ.

“Kenapa?” Soalku tidak puas hati. Khadija mencemik wajahnya sambil menggeleng.

“Kenapa nak tukar nama?” Sampuk satu suara di belakang kami. Tidak perlu berpaling sebab aku dah tahu siapakah gerangan manusia yang menegur kami dan tidak salah kalau aku rasa dia mencuri dengar perbualan aku dengan Khadija. Ish, tak hormat privasi orang langsung!

“Eh, bos! Tak adalah, bos salah dengar kot. Mana ada kita orang nak tukar nama,” Aku lihat Khadija dah mula menggelabah. Takut sangat dengan Tuan Ray dia. Masalahnya Tuan Ray bukan makan orang pun sampai dia perlu takut sebegitu rupa. Aku mengetap bibir dan membulatkan mata pada Khadija.

“Kenapa Qila? Awak ada masalah kalau berpasangan dengan saya?” Agak sinis pandangan Tuan Ray padaku. Sakitnya hati Allah swt saja yang tahu. Aku menarik nafas perlahan dan menggeleng.

“Tak, saya okey!” Aku tersenyum kelat. Maklumlah sedekah yang tidak ikhlas!

“Erm, bos dengan Qila bincang-bincang dulu pasal strategi, saya nak ke meja urus setia sekejap,” Aku tahu Khadija sengaja mencari alasan untuk meninggalkan kami berdua bersendirian. Tak habis-habis dengan wrong mindset dia.

“Awak baru tahu ke yang kita jadi pasangan beregu?” Soalnya setelah Khadija berlalu. Tuan Ray kelihatan santai dengan pakaian sukan. Selalunya dengan kemeja dan slack. Bila aku lihat dia berpakaian begini, rasa macam lain pulak.

“Yup,” Jawabku pendek. Pandangan aku halakan ke tengah gelanggang badminton. Berdiri dan bercakap lama-lama dengan kawan baik Encik Irfan ini boleh buat aku lembik lutut dan tak perlu terkejut kalau kalah terus lepas ni. Bagaimana agaknya aksi kami lepas ni? Rasa macam tak kena pulak nak melompat dan menghayun raket dengan Tuan Ray. Silap haribulan dia tuduh aku cover cun depan dia. Benci!

“Awak rasa kita boleh menang?” Soalnya lagi.

“Entahlah. Saya jarang bersukan dan jangan marah kalau team kita kalah sebab saya tak pandai main,” Aku memberi peringatan awal kepadanya. Kalau dia mintak tukar pasangan pun aku sanggup. Biar dia putus asa dengan aku.

“Adatlah tu menang dan kalah dalam pertandingan. Saya tak kisah pun,” Jawapannya makin membuatkan perasaanku menjadi lemah.

Pertandingan badminton beregu pasangan bermula. Aku dan Tuan Ray berhempas pulas mengalahkan team marketing department. Apa yang dapat aku perhatikan ialah Tuan Ray memang berpengalaman. Badminton mungkin adalah hobinya sejak dari dulu lagi. Dia begitu tangkas menyambut bulu tangkis dan membuat pukulan servis. Tidak melampau kalau aku katakan kemenangan team kami semuanya di atas hasil kerjanya. Nak harapkan aku? Hampeh. Bulu tangkis melepasi jaring pun dah kira okey. Acara diteruskan dengan perlawanan antara team finance dengan team accounting. Tidakku sangka rupa-rupanya Ikmal mewakili team accounting. Ikmal kelihatan lincah bermain di gelanggang. Aku tidak putus-putus bersorak memberikan sokongan. Kadang-kadang Ikmal melambaiku dari gelanggang. Dia perasan rupanya aku kat sini. Aku tersipu-sipu malu. Semua orang tengok kot. Tamat sahaja perlawanan kedua-dua kumpulan itu, Ikmal melangkah ke arahku. Aku dah rasa macam nak terloncat dari duduk. Perasaan malu dan berdebar mula berkepung.

“You tipu I Qila,” Ikmal merenungku dengan pandangan tidak puas hati. Aku sekadar menjungkit kening bertanya kenapa

“Telinga I masih elok untuk dengar you bersorak kuat untuk I. You tak bisukan?” Tambahnya lagi. Aku menepuk dahi. Kantoi disebabkan tindakan luar kawalan tadi.

“Sorry,” Ujarku perlahan. Malu sebenarnya nak menghadap Ikmal sekarang apabila rahsiaku sudah terbongkar.

“Ada syaratnya,” Amboi, pakai syaratlah pulak.

“Kena bersyarat ke?”

“Mestilah, tak ada benda yang free kat atas dunia sekarang. Masuk tandas awam pun kena bayar dua puluh sen,” Loyar buruk pulak mamat ni.

“Apa syaratnya?” Jangan dia mintak yang bukan-bukan sudah.

“Kita keluar date nak?”Aku terkedu dan tak tahu nak cakap apa

“Ehem,” Tiba-tiba ada suara berdehem mengganggu perbualan kami. Suara siapa tu? MasyaAllah, macam mana aku boleh terlupa yang dari tadi lagi Tuan Ray elok duduk di sebelahku. Opps, maknanya dia dah dengar segala perbualan aku dengan Ikmal. Macam mana kau boleh lupa benda macam ni Qila? Kami sama-sama berpaling melihat Tuan Ray. Tuan Ray dengan pandangan penuh tanda tanya merenung kami secara bergilir seolah-olah menghantar pertanyaan ‘apa ni?’

Aku mula rasakan darah gemuruhku. Kenapa aku perlu rasa perasaan ini? Adakah sebab dia kekasih palsuku maka aku rasa bersalah? Habis tu macam mana dengan Ikmal @ kekasih akan datangku ini? Oh tuhan, tolonglah hambaMu ini. 

“Erm, tuan kenalkan ini Ikmal,” Aku cuba berlagak biasa dan memperkenalkan Ikmal pada Tuan Ray.

“Rayyan,” Tuan Ray memperkenalkan diri sambil bersalam dengan Ikmal. Wajahnya seperti tiada perasaan. Ikmal menyambut salam Tuan Ray dengan senang hati.

“You pasangan regu diakan?” Soal Ikmal pada Tuan Ray merujuk pada kami sebagai pasangan beregu. Tuan Ray mengangguk malas.

“Baguslah, jangan jadi pasangan sehidup semati sudah,” Ikmal ketawa selepas mengeluarkan kenyataan berani mati itu. Aku sendiri terkejut mendengar kenyataan Ikmal. Takut-takut aku menjeling melihat reaksi Tuan Ray. Kulihat Tuan Ray mengetap bibir dan menjelingku sekilas. Dengan kata nama lain ekspresi wajah orang tak puas hati.

“Okeylah, tak nak ganggu you all berbincang strategi. I harapkan permainan mencabar selepas ini. Wait for me Qila dan tentang pelawaan I tadi tu I memang serius. I tunggu jawapan you. Pergi dulu, bye,” Ikmal terus berlalu selepas menghadiahkanku senyuman. Aku mahu merasakan perasaan gembira tetapi dalam masa yang sama aku takut. Takut dengan lelaki yang sedang duduk di sebelahku sekarang.

Akhirnya tiba jua masa untukku bertanding dengan Ikmal untuk perlawanan akhir. Kami sama-sama masuk ke gelanggang dan memulakan sesi memanaskan badan. Ikmal sudah tersengih-sengih memandangku. Aku membalas ala kadar sahaja. Entah kenapa aku rasa perasaan gembira aku disentap pergi apabila melihat wajah Tuan Ray yang serius sejak dari tadi. Set pertama berlangsung dengan lancar. Aku rasakan Ikmal sengaja membuat pukulan bola ke arahku. Terkial-kial aku cuba membalas pukulannya, nasib baiklah Tuan Ray ada untuk menolongku. Setelah dua puluh minit bermain, set pertama tamat dengan kemenangan berpihak pada aku dan Tuan Ray. Kami menang tipis dengan mata 21-19.

Sementara menunggu set yang kedua, aku meneguk air mineral di tepi gelanggang. Tuan Ray sibuk mengelap peluh pada wajahnya. Dia tetap kelihatan elok walau dalam keadaan berpeluh sekalipun.

“Dah lama kenal dengan Ikmal?” Soal Tuan Ray tiba-tiba. Aku berpaling melihatnya. Dia masih mengelap peluh pada wajahnya. Apa jenis soalan tu?

“Tak, baru tadi kenal dengan dia masa saya tunggu Khadija,” Walaupun rasa macam pelik tapi aku jawab jugak soalan dia.

“Dia tegur awak atau awak tegur dia?”

“Dia yang tegur saya,”

“Awak suka dia?” Aku terkedu mendengar soalannya.

“Eh, tak adalah. Mana ada saya suka dia. Kami pun baru kenal,” Nafiku lagi. Kenapa dengan bos Ija ni? Suka sangat soal-siasat aku.

“Maksud awak kalau kenal lama boleh jatuh sukalah? Macam tu?” Terkelip-kelip aku membalas renungannya. Tuan Ray sengaja putar belit soalan sampai aku pun terbelit tak tahu nak jawab apa.

“Apa tuan merepek ni?” Aku cuba mengelak menjawab soalannya. Iyalah dah terang-terang niat aku nak berkawan dengan Ikmal dengan harapan dia boleh aku bawa jumpa abah dengan mak. Nanti kalau aku jawab lain dikatakan menipu pulak.

“Jawab soalan saya, awak suka dia ke tak?” Tuan Ray seakan mendesak. Aku mula rimas. Siapa dia nak tahu soal peribadi aku macam ni?

“Saya rasa saya ada hak untuk tidak menjawab soalan tuan,” Aku larikan pandangan daripada wajahnya. Kedengaran Tuan Ray tergelak kecil. Aku kalih pandang wajahnya. Dia hadiahkan senyuman sinis padaku.

“Apa?” Soalku bingung.

“Betullah awak suka dia,” Tuduh Tuan Ray. Aku berpeluk tubuh.

“Ikut suka hati tuanlah nak fikir apa pun, ada saya kisah?” Betul ke kau tak kisah Qila? Jauh disudut hatiku, aku kisahlah sedikit. Sedikit aje pun dalam satu peratus. Kalau boleh aku tak nak dia salah faham. Kenapa? Betul ke Khadija cakap aku simpan perasaan pada dia? Macam mana aku tuan punya hati tak tahu sedangkan Khadija tahu? Otakku pun dah jadi tak betul macam Khadija.

“Saya pun tak kisah sama ada awak suka dia atau tak tapi awak kena ingat yang awak tu dah berpunya,” Aku telan air liur dengar kenyataan Tuan Ray. Apa maksudnya berkata begitu? Sejak bila pulak aku usung suami ni?

“Apa maksud tuan yang saya dah berpunya?”

“Awak milik saya! Saya tak suka kongsi awak dengan orang lain termasuklah Ikmal tu,” Aku sudah terlopong. Aku mimpi ke ni? Sejak bila dia cop aku ni milik dia? Nak marah macam tak kena. Nak senyum pun lagilah tak kena. Sudahnya aku hanya merenungnya dengan penuh tanda tanya. Memang otak aku tengah blur sekarang. Dah tak boleh nak fikir apa-apa lagi.

“Kenapa? Terkejut? Kalau ya pun terkejut, tutup mulut tu, malu orang tengok,” Aku mengetap bibir. Geram dengan Tuan Ray yang selamba mencuit daguku dengan raketnya. Eei, aku ketuk jugak lengan mamat ni biar patah. Suka hati dia nak cuit-cuit anak orang.

“Sejak bila pulak saya ni tuan punya?” Susah payah aku keluarkan suara dari anak tekak. Suara pun susah nak keluar akibat terkena penangan ayat maut Tuan Ray.

“Sejak kita buat perjanjian awak setuju nak berlakon jadi kekasih saya,”

“So, dengan perjanjian tu bukannya bermaksud saya ni kekasih tuan pun. Saya berlakon okey?” Tekanku. Aku sengaja kuatkan suara pada perkataan ‘berlakon’, manalah tahu Tuan Ray pekak tak boleh nak dengar jelas.

“Berlakon ke tidak itu belakang kira, yang penting sekarang awak saya punya. Jangan sekali-kali cuba rapat dengan sesiapa selagi awak berlakon sebagai kekasih saya,” Kata-katanya yang berupa amaran membuatkan aku rasa menyampah. Menyibuk saja dia nak halang aku daripada berkawan dengan orang yang aku nak kenal. Habis tu, takkanlah masa aku terbuang dengan jadi pelakonnya sahaja?

“Kenapa pulak macam tu?”

“Apa perempuan itu akan fikir kalau dia terserempak awak dengan mana-mana lelaki kesukaan awak tu? Apa gunanya lagi lakonan kita? Saya tak nak berlaku apa-apa kesilapan tentang perjanjian kita. Memang perjanjian kita tidak melibatkan hitam putih tapi cukuplah Allah jadi saksi. Awak nak rancangan kita gagal?” Seram pulak aku mendengar ceramahnya yang panjang lebar itu. Dalam dia cuba menyampaikan peringatan, aku dapat rasakan sesuatu yang berbau ugutan. Suka sangat ugut orang. 

“Kalau macam tu sampai ke tua saya tak akan ada kawan,” Aku mencebik tidak puas hati.

“Terpulang pada lakonan awaklah. Kalau berkesan, cepatlah awak bebas. Kalau tak, lambatlah awak bebas,” Ulasnya lagi. Aku mendengus perlahan.

“Kenapa? Tak puas hati dengan syarat saya?” Soalnya lagi. Dah tahu masih nak tanya lagi.

“Ya, memang saya tak puas hati! Tuan ingat saya senang-senang nak ikut arahan tuan tu?” Protesku sambil mengetuk raket badminton pada tangan beberapa kali. Lagak macam nak pukul orang.

“Why not?” Tuan Ray angkat kening

“Tak ada benda free atas dunia sekarang,” Aku menjelingnya sekilas. Tuan Ray tersenyum sinis

“Awak nak suruh saya buat apa untuk awak ikut syarat saya tadi?”

“Kalau kita menang straight set, saya akan ikut syarat tuan dengan senang hati,” Aku menawar harga.

“Ingatkan apalah tadi. Kacang aje. Awak tengoklah nanti,” Tuan Ray terus berlalu masuk ke gelanggang meninggalkan aku yang masih termangu-mangu. Mak aii, riak bebenor mamat ni. Mintak-mintaklah kau kalah. Doaku dalam hati. Tapi kalau dia kalah maknanya aku pun akan kalah. Alah, ada aku kisah?

Permainan set kedua pun bermula. Sekali lagi Ikmal seperti sengaja mengarahkan pukulan bulu tangkis ke arahku. Dia ni nak ajak aku main dengan dia aje ke? Baru sahaja aku mahu bersedia membalas pukulan, tiba-tiba Tuan Ray menjerit ke arahku

“My ball,” Lantas dia terus menyambut pukulan yang sepatutnya aku sambut. Kuat betul pukulan servisnya sehingga Ikmal dan pasangannya tidak mampu menyambut. Aku berpaling merenungnya. Tuan Ray tersenyum sambil mengenyit matanya padaku. Aku salah pandang ke atau Tuan Ray yang sakit mata? Dah buang tabiat agaknya bos Khadija ni. Aku buat-buat tak nampak.

Permainan diteruskan tapi kali ini aku tidak membuat pukulan langsung. Ayat yang selalu aku dengar dari Tuan Ray hanyalah

“My ball,” Servis langsung tidak bertukar tangan. Sudahnya aku tercongok macam patung di belakang. Tuan Ray saja yang bersemangat bermain. Aku lihat di hujung gelanggang sana, pasangan Ikmal juga dah jadi patung macam aku. Ini perlawanan regu campuran atau perseorangan lelaki? Tuan Ray bersemangat membuat pukulan dan Ikmal juga garang membalas setiap pukulan tetapi malangnya dia tidak dapat menandingi kehebatan Tuan Ray. Tanpa sedar aku bersorak-sorak menyokong Tuan Ray dari belakang. Siap melompat-lompat. Raket yang sepatutnya aku gunakan untuk memukul bulu tangkis aku gunakan untuk menepuk tanganku.

Ternyata Tuan Ray pantang dicabar dan dia membuktikan kemenangan set kedua kami dan yang paling mengejutkan, kami menang 21-1 ke atas pasukan Ikmal. Ikmal dapat satu mata pun sebab aku tak dapat balas pukulan pertama darinya. Tamat sahaja permainan, aku lihat Tuan Ray ke tengah gelanggang untuk bersalam dengan Ikmal. Dia kemudian berpaling mendapatkanku. Aku tersenyum senang melihatnya.

“Yeah, kita menang,” Aku bersorak dan bertepuk tangan di hadapannya. Tuan Ray berterusan merenungku tanpa memberi apa-apa reaksi. Aku mula rasa tak kena. Lumpuh senyumku direnungnya sebegitu rupa. Tahukah dia bahawa renungannya boleh membuatkan wanita yang berperasaan dan berjiwa lembut macam aku ni tergoda? Aku senyap dan berdiri statik di hadapannya. Dia masih seperti tadi asyik melabuhkan pandangan matanya pada mataku. Aku cuba mengelakkan pandangan. Rasa segan mula bertandang tanpa diundang.

“Erm tuan, saya pergi cari Khadija dulu ek,” Aku terus berpaling untuk melangkah pergi. Langkahku terbantut apabila Tuan Ray bertindak memegang hujung raket badmintonku. Alamak, dah macam babak hindustanlah pulak. Silapnya aku tak pakai sari saja, kalau tak confirm dia tarik kain sari aku. Raket pun raketlah.

Perlahan-lahan aku berpaling melihatnya. Tuan Ray perlahan-lahan berjalan mendekatkan jarak kami. Aku telan liur. Dia tunduk berbisik dekat di telingaku.

“Please keep your promise since we have already won straight set sweetheart,” Aku terkaku mendengar bisikannya. Seram! Meremang bulu roma kot!

2 comments:

  1. nice and sweet..
    but please ensure the grammar is correct..
    "Please keep your promise since we have already win straight set sweetheart" should be ".. we have already won..."
    anyway keep up the ideas flowing..

    ReplyDelete