Saturday 9 June 2012

Cinta Itu Indah! 9

Waktu tengah hari agak sedikit kelam kabut. Aku terkejar-kejar menaip dokumen yang diperlukan Encik Irfan. Itulah bagi kerja last minute, nak siap cepat pulak tu. Nasib baik aku ni setiausaha yang cekap, kalau tak Encik Irfan bakal mengalami kesusahan. Huh, Qila masuk bakul angkat sendiri. Apa salahnya sekali sekala puji diri sendiri. Ini merupakan salah satu cara kita memotivasikan diri tanpa menggunakan medium lain. Inilah orang panggil permainan psikologi.

“Qila, kau buat apa lagi tu? Dah nak dekat pukul satu dah ni. Kita dah kena gerak sekarang tau,” Khadija tiba-tiba muncul di pintu bilikku sambil membebel.

“Bagi aku lima minit, bos aku bagi kerja last minute, dia nak sekarang jugak,” Semakin pantas aku larikan gerakan jari pada keyboard.

“Pulak dah! Masa kita nak cepatlah kerja pun nak berlambak. Waktu-waktu macam ni jalan jammed kau tahu? Yang Si Zafril pun satu, kenapalah buat majlis waktu orang kerja? Cuba kau cakap dengan aku kenapa?” Khadija masih bersemangat waja membebel di muka pintu.

“Don’t make me talk to you please!” Aku perlu fokus. Kalau Si Ija dok pot pet pot pet depan aku, macam mana aku nak fokus siapkan kerja ini dalam masa yang singkat? Aku menaip ayat-ayat yang terakhir sebelum semuanya siap ditaip.

“Yes, siap!” Jeritku kegembiraan.

“Dah siap? Good job Qila! Good job!” Entah bila Encik Irfan sudah terpacak di muka pintu biliknya. Kuat sangat ke aku menjerit sampai Encik Irfan boleh dengar? Aku cepat-cepat menghulurkan thumbdrive padanya dan dia menyambut dengan senang hati.

“Awak berdua nak pergi lunch ke mana sampai kalut sangat ni?” Encik Irfan mungkin pelik apabila lihat aku yang tergesa-gesa mengemaskan meja dan Khadija yang macam cacing kepanasan menungguku.

“Kami nak pergi kendurilah Encik Irfan, dah lewat ni dan jalan confirm jammed” Khadija sudah mencebik. Tidak puas hati dengan Encik Irfan apabila menyuruhku menyiapkan kerja pada saat-saat akhir macam ni.

“Kenduri kahwin ke? Siapa kahwin?” Soal Encik Irfan lagi. Aku biarkan mereka berdua bersoal jawab.

“Zafril, staff marketing department,” Khadija dah mula jeling jam tangannya.

“Tak siap lagi ke Qila?” Aku juga turut menjadi mangsanya, Cik Ija kalau dah marah, memang agak menakutkan.

“Siap-siap. Bos, saya pergi dulu, kalau saya lambat masuk halalkan ye,” Aku cepat-cepat berjalan mendapatkan Khadija di pintu bilik selepas mencapai beg tanganku.

“Okey, tak apa. Take your time tapi jangan lambat sangat,” Pesan Encik Irfan dan terus berlalu ke biliknya.   
Kami sampai di perkarangan rumah Zafril tepat jam satu setengah tengah hari. Khadija memandu macam pelesit tadi. Nasib baik aku tak ada penyakit lemah jantung, kalau tak haru. Tiga buah khemah dipasang di halaman rumahnya. Besar jugak rumah keluarga Si Zafril. Kira orang senang jugaklah ni. Kebanyakan tetamu sedang menjamu selera di bawah khemah. Mungkin rombongan pihak perempuan barangkali. Kelihatan juga Zafril bersama isterinya sedang berbual-bual dengan tetamu.

Kami melambai ke arah Zafril apabila dia menyedari akan kehadiran kami. Zafril dan isterinya berjalan menuju ke arah kami yang berdiri di hujung khemah.

“Selamat pengantin baru,” Ucapku dan Khadija apabila pasangan pengantin berdiri di hadapan kami. Mereka kelihatan sangat sepadan, seperti kata pepatah bagai pinang dibelah dua. Persalinan warna ungu yang dipakai mereka agak menarik dilihat.

“Terima kasih,” Sambut mereka berdua.

“Tak sangka aku kamu berdua datang. Terharu jugalah rasanya,” Zafril tayang muka sebak. Dia ni betul ke terharu, macam menipu adalah aku tengok wajah dia sekarang.

“Dah kau jemput, kami datanglah,” Khadija sudah mula menjuih bibir. Menyampah dengan lakonan Zafril.
“Datang saja ke? Mana hadiahnya? Tak bawa sekali?” Soal Zafril dengan muka tak malunya. Natasya Haiza pantas mengetuk perlahan lengan suaminya. Mungkin terasa malu dengan bicara Zafril yang lepas kata. Aku dengan Khadija hanya mampu menggeleng kepala. Zafril satu-satunya kawan kami yang memang tak tahu malu.

“Maaflah, jangan layan sangat Zafril ni, dia memang kadang-kadang tak berapa betul,” Kutuk Natasya Haiza.

“Amboi, baru kahwin dah pandai nak kutuk abang?” Tegur Zafril tidak puas hati. Aku dan Khadija tergelak dengan gelagat pasangan itu. Comel sahaja aku lihat.

“Apa pulak kutuk, betullah tu kau memang kadang-kadang tak berapa nak betul,” Usikku lagi. Zafril mula mencebik menghantar rasa tidak puas hati apabila aku menyokong isterinya. Khadija menghulurkan hadiah yang kami sama-sama kongsi membelinya. Zafril meyambutnya dengan senang hati. Digoyang-goyang kotak yang berbalut cantik itu.

“Eh, janganlah buat macam tu, rosak hadiah kat dalam tu,” Marah Khadija. Zafril pun satu, ada ke sampai buat macam tu, kalau pecah mangkuk puding yang kami beli tu nasiblah. Kalau tahu dia teruja macam ni dapat hadiah, nak jugak aku kongsi beli lesung dengan Khadija. Biar patah tangan dia nak goyang lesung. 

“Terima kasih. Kau orang datang berdua saja ke?” Zafril mula tertoleh ke belakang kami. Matanya melilau melihat ke kawasan sekitar rumahnya. Lagaknya seperti mencari seseorang. Aku turut tertoleh ke belakang. Ternyata tiada sesiapa yang aku kenal pun.

“Kau ada nampak orang lain ke selain kami?” Perli Khadija

“Bukan ke aku jemput kau dengan Tuan Rayyan hari tu? Dia tak datang ke?” Zafril memandangku menantikan jawapan. Aku hilang idea untuk menjawab soalan Zafril. Khadija mula buat lipat maut berpaling padaku. Aku cuma mampu mengangkat bahu tanpa memberi apa-apa alasan.

“Kau jemput Tuan Ray ke? Bila?” Khadija ajukan soalan pada Zafril. Habislah aku lepas ni kena soal siasat dengan Ija. Zafril angguk mengiakan pertanyaan Khadija.

“Hari masa aku terserempak dia tengah dating dengan Qila,” Tembak Zafril. Bulat mataku memandang wajah Zafril yang selamba mengenakanku. Kecik aje aku nampak Si Zafril, kalau tak fikirkan pasal Natasya Haiza nak jugak aku tendang mamat ni melambung ke dalam gulai kawah, biar masak.

“Manalah aku tahu dia datang ke tak. Dah Ija setiausaha dia pun tak tahu, apatah lagi aku,” Cepat-cepat aku cuba mencari alasan untuk menyelamatkan diri. Kira logiklah tu, fikirku.

“Kenapa kau tak cakap dengan aku?” Khadija macam tidak berpuas hati denganku. Aku picit dahi. Macam masalah besar pulak mamat tu tak datang.

“Tak penting pun dia datang ke tak. Dahlah, jomlah kita makan, aku dah lapar ni. Nanti kita nak balik pejabat lagi. Panas ni,” Aku mula merungut. Kena buat muka barulah diorang tak berani nak usik aku lebih-lebih. Khadija yang melihat perubahan mood aku terus mematikan topik perbincangan.

“Jemputlah makan,” Natasya Haiza mempelawa kami untuk menjamu selera di bawah khemah yang dipenuhi kaum perempuan. Aku dan Khadija beratur mengambil makanan yang dihidang secara buffet lalu mencari tempat duduk. Waktu kami sedang enak menjamu selera, mataku menangkap kelibat seseorang yang sangat aku kenal sedang berdiri di pintu pagar. Tuan Ray! MasyaAllah dia datang. Aku kalih pandang pada Khadija yang sedang asyik bersantap. Nampaknya Khadija belum sedar akan kehadiran bosnya. Janganlah dia  nampak kami kat sini, doaku penuh keikhlasan.

Aku masih bersemangat memerhati pergerakan Tuan Ray. Kelihatan Zafril datang menyambut kedatangannya. Aku perasan ramai jugak anak-anak gadis yang tertoleh mencuri pandang melihat Tuan Ray. Maklumlah, manusia macam diakan dapat anugerah Allah swt yang semulajadi sempurna. Tuan Ray kelihatan segak walaupun hanya berkemeja putih dipadankan dengan slack hitam. Tiba-tiba Zafril menuding jari ke arah tempat duduk kami. Aku cepat-cepat tunduk merenung pinggan nasi sebelum sempat berbalas pandang dengan Tuan Ray. Berpura-pura tidak perasan dengan kehadirannya merupakan jalan yang paling selamat aku boleh buat setakat ini.

Tidak lama kemudian Zafril datang menegur kami. Aku menarik nafas lega apabila melihat Zafril seorang sahaja datang menghampiri kami.

“Weh, Ija bos kau dah datang tu,” Zafril bertindak memberi maklumat. Khadija mendongak.

“Mana?” Soalnya lagi.

“Tengah makan,” Zafril menunjuk ke arah khemah hujung di mana Tuan Ray sedang duduk makan keseorangan. Kesian pulak aku tengok.

“Kau tak cakap ke kita orang kat sini?” Tanya Khadija lagi

“Aku dah cakap dan siap ajak lagi dia makan kat sini tapi dia tolak. Katanya tak nak ganggu kau orang,” Jelas Zafril.

“Kesian pulak aku tengok bos aku makan sendirian,” Khadija sudah buat muka belas kasihan menimbulkan perasaan bersalah dalam hatiku. Oh hati, kenapa tiba-tiba kau muntahkan rasa kasihan pada orang tu?
Selesai sahaja makan, Khadija menarik tanganku ke arah Tuan Ray. Katanya mahu menegur bosnya. Nanti dikatakan kurang ajar pulak kalau buat tak nampak. Aku tidak mampu mengelak sementalah menanggung perasaan bersalah yang dah bergunung ni. Masa berjanji dengan dia hari tu pun memang niat aku dah tak baik tapi bila dah laksanakan rancangan ini tiba-tiba timbul perasaan bersalah. Memanglah Qila, kau memang cari penyakit.

Iya, sewaktu dekat gerai, aku sengaja bersetuju dengan pelawaannya sebab malas nak bersoal jawab kalau aku tolak. Tuan Ray pun tidak ada menghubungiku untuk berpesan di saat tarikh majlis yang semakin hampir. Aku dengan yakin menganggap yang dia hanya ajak-ajak ayam atau dia tak ingat dengan majlis Zafril ni. Tapi kalau dia ingat sekalipun aku akan cari alasan untuk mengelak daripada pergi berdua dengan dia. Takkanlah dia tak ada teman lain nak ajak. Harus-harus aku terfitnah dia sekali lagi syok pada aku. Baru padan muka!

“Bos, dah siap makan?” Sapa Khadija apabila sampai di hadapan Tuan Ray. Waktu itu Tuan Ray sedang menghabiskan minumannya. Wajahnya biasa-biasa sahaja. Tidak ada menunjukkan rasa marah atau tidak puas hati. Semua itu cukup membuatkan aku berasa sedikit lega.

“Ya, dah nak balik ke?” Aku lihat Tuan Ray hanya menumpukan pandangan pada Khadija. Sedikitpun tidak memandangku.

“Kami ingat nak masuk dalam jumpa dengan pengantin, tangkap gambar sedikit then baliklah. Bos kenapa datang seorang? Kenapa tak bagitahu saya? Kalau tak kita datang sekali tadi,” Banyak tanya pulaklah Cik Khadija ni. Bukannya tak boleh berbual kat pejabat. Aku hanya berdiri macam patung di sebelah Khadija. Tidak berani menyampuk.  

“Saya memang dah janji nak datang dengan kawan saya tapi dia tu memang spesies yang suka mungkir janji, jadi terpaksalah saya datang seorang,” Aku rasa terpukul dengan ayatnya. Memang Tuan Ray sedang menyindirku. Aku dapat rasakan dia memang marah denganku. Tidak puas hati yang teramat sangat sampai tahap tak nak tengok muka aku. Sejak dari tadi pandangannya hanya pada Khadija.

“Owh, memang tak patutlah kawan bos buat bos macam tu,” Jawapan Khadija makin buat aku rasa terhenyak. Akulah manusia yang buat bos kau macam tu Ija, jeritku dalam hati.

“So, bos nak baliklah ni?” Tuan Ray hanya mengangguk

“Tak nak jumpa Zafril dulu ke?” Khadija ni memang peramah kalau dengan bos dia. Apasal banyak sangat soalan minah ni? Biarlah Tuan Ray nak balik pun.

“Ya, saya pun nak jumpa dia dulu. Jomlah,” Tuan Ray berjalan mendahului kami masuk ke dalam rumah Zafril. Zafril kelihatan sedang sibuk bergambar.

“Dah nak balik ke?” Zafril terus bertanya setelah menyedari kehadiran kami.

“Yalah, nanti lambat pulak masuk office. Kenapalah kau buat majlis waktu hari kerja? Tak pernah dibuat orang” Luah Khadija tidak puas hati. Sejak dia menerima kad jemputan daripada Zafril lagi dia sudah mula bersungut tentang tarikh majlis yang berlangsung pada hari bekerja.

“Sebab orang tak pernah buatlah aku nak buat. Lagipun inilah masanya aku nak uji kawan-kawan aku,” Jawab Zafril.

“Kau nak uji apa?” Sampukku

“Nak ujilah kawan aku ni lebih pentingkan aku atau kerja yang berlambak kat pejabat tu,” Macam-macam feel mamat ni.

“Banyaklah kamu punya ujian,” Kami semua terdiam apabila Tuan Ray menyampuk. Semua mata memandangnya sebelum kami melepaskan gelak. Hari ini dalam sejarah, Tuan Ray bukanlah kera sumbang seperti yang digosip. Rupanya dia pandai bergaul dalam situasi atau keadaan tertentu. Aku tahan senyum. Aku lihat Tuan Ray yang turut tersenyum tetapi senyumannya mati apabila bertembung pandang denganku sebelum berpaling mengalih pandangan. Aku telan liur. Hatiku rasa tidak tenteram selagi aku tak minta maaf. Saya tahu tuan marah, keluhku dalam hati.

“Jom kita bergambar,” Ajak Khadija. Khadija menarik tanganku. Kami berdiri mengapit pasangan pengantin. Aku di sebelah Natasya Haiza dan Khadija di sebelah Zafril.

“Eh, Tuan Rayyan tak nak bergambar sekali ke?” Tegur Zafril apabila Tuan Ray hanya berdiri tercegat di sebelah jurugambar.

“Tak apalah, you all aje bergambar,” Tolak Tuan Ray. Kenapa aku rasa dia macam berjauh hati denganku? Sebab tu dia tak nak bergambar sekali dengan kami. Perasanlah kau Qila.

“Mana boleh macam tu bos, alang-alang dah datang kenalah bergambar,” Khadija dah mula tarik muka. Aku pula hanya mampu menjadi penonton mereka.

“Iyalah Tuan Rayyan, saya nak juga bergambar kenangan dengan bos besar Berjaya Holdings,” Zafril buat muka penuh berharap. Khadija cepat-cepat bergerak ke depan menarik lengan Tuan Ray. Aku mula panik apabila Khadija menarik Tuan Ray ke arahku. Apa kes?

“Bos berdiri sebelah Qila sebab baru nampak matching. Baju kita tak sesuai,” Ayat Khadija itu menyedarkan aku tentang sesuatu. Aku berbaju kurung berwarna putih sama dengan warna kemeja Tuan Ray. Kurang asam punya kawan. Bukannya dia tak tahu aku kurang selesa dengan Tuan Ray. Memang nak kena dia ni. Aku membebel dalam hati. Akhirnya Tuan Ray bergambar sekali dengan kami. Dia berdiri di sebelahku. Aku dah rasa macam nak pitam. Dapat kurasakan auranya yang membahang. Aku memang pasti sepastinya yang dia memang marah denganku. Aku cuba bertenang walaupun susah untuk berbuat demikian. Sewaktu jurukamera sedang sibuk membilang satu dua tiga dengan suara lantangnya, tiba-tiba Tuan Ray berbisik perlahan dekat di telingaku

“You owe me one Qila!” Seram sejuk tubuhku mendengar bisikannya. Nasib baik aku tak tumbang ke lantai.  


7 comments:

  1. bast
    smbung la lagi

    ReplyDelete
  2. best la....
    qila pujuk la semula ray..
    ray buat qila jatuh cinta...heheh
    sambung la lagi
    boleh tak buat pemintaan minta penulis post cerita 1 hari 1 kali

    ReplyDelete
  3. sgt2 best,nk tau ape jd kat ray ngan qila lps ni.........

    ReplyDelete
  4. sambung cepat..tok baik buat pembaca tertunggu2..hehehehe:p

    ReplyDelete
  5. sy post entry bergantung pd kelajuan idea n tangan sy menaip..hehe..1 post 1 hari? mak aii...ganas bebenor..thp expert tu..sy xsempat kot..huhu..sbr ek ;)

    ReplyDelete